A miniszterelnök tegnapi, M3-as metróval kapcsolatos reakciója, figyelemmel a kormányzati projektek elszaladó költségeire, nem egyszerűen csak cinikus, hanem hadüzenet a budapestiekkel szemben. Tarlós Istvánnak ma az asztalra kellene csapnia, ahelyett hogy megpróbálja leplezni Orbán Viktor Főváros-ellenes politikáját.
A múlt heti nyilatkozatok alapján mai kormányülésen, amelyre Tarlós Istvánt is elhívták, tárgyalják az M3-as metró ügyét. A főpolgármester azonban lehet, hogy feleslegesen megy, mert Orbán Viktor az ATV-n keresztül már tegnap megüzente, hogy „a szakértők megvizsgálták ezt a munkát, kiírták a pályázatot, a kormány a szükséges pénzt rendelkezésre bocsátotta. Annyiból meg lehet, és annyiból is kell megcsinálni". A miniszterelnök nyilatkozata több mint cinikus. A kormánynak nincs olyan projektje, ami a tervezett költségeken belül tudott volna maradni, a legkirívóbb ezek közül a vizes világbajnokság, amelyre eredetileg 8 milliárd forintot szántak, ma pedig már 140 milliárd fölött van a számla. De almát az almával összehasonlítva, az egyes építési beruházási közbeszerzéseknél sem sikerül előre jól becsülni az árakat. A Várkert Bazár felújításánál 7 894 millió forint volt a becsült érték, a legalacsonyabb beérkezett ajánlat 8 998 millió forint volt. A Budapest-Esztergom vasútvonal villamosítására kiírt közbeszerzésnél 28 636 millió forint becsült érték mellett 33 697 millió forint volt a legalacsonyabb ajánlat. A Puskás Stadion építésénél a közbeszerzési értesítőben 1 forint jelent meg becsült értékként, bár állítólag a Közbeszerzési Hatósághoz 141 748 millió forintos becslést adtak le, a legalacsonyabb ajánlat 149 999 millió forint volt. És a példákat a végtelenségig lehetne sorolni. Orbán Viktor reakciója ezért nem egyszerűen hülyeség, hanem hadüzenet a budapestiekkel szemben. Ha már Brüsszelt nem sikerült megállítani, akkor most Budapesten a sor.
A kép forrása: iho.hu
A kérdés az, hogy ebben a helyzetben a budapestiek képviseletére megválasztott főpolgármester mit tesz. A pénteki sajtótájékoztatója alapján sajnos ismét csak a párthűség látszik győzedelmeskedni, és határozott fellépés helyett inkább fedezi a kormányt, utána pedig az özönvíz. Önmagában van logika abban, hogy csak az azonnal megkezdendő munkálatokra fogadják el a becsültnél magasabb ajánlatokat, a későbbi szakaszokra pedig írjanak ki új közbeszerzést. Ettől még a rendelkezésre álló 137,5 milliárd forint forrás kevés lesz, hiszen a magasabb ár mellett elfogadott alagút-felújítás és déli szakasz mellett a fennmaradó munkák még abban a valószínűtlen esetben se férnének be a keretbe, ha a becsült értéknek megfelelő ajánlatok érkeznének. A közvéleményt lehet, hogy megnyugtatná a meginduló felújítás, de úgy kezdenének bele, hogy nem tudják, miből fejezik be – miközben az Európai Uniós támogatás nem a részleges, hanem a teljes felújításra szól, annak hiányában vissza kell majd fizetni.
Budapest 2017. évi költségvetésében 256 milliárd bevételhez 381 milliárd kiadás társul. A hiány jelentős része a M3-as metróra a kormány által megvetetett, elmaradott technológiát képviselő orosz szerelvények képzik. Amikor Tarlós István arról beszél, hogy kormányzati támogatás nélkül a Főváros majd átcsoportosítással biztosítja a szükséges 37,1 milliárdot, akkor vagy a város eladósításáról, vagy további tulajdonról való lemondásra gondol. A Fővárosi Önkormányzat Tarlós István vezetése alatt és érdemi tiltakozása nélkül elvesztette az oktatási és egészségügyi intézményeit, az egyik legnagyobb fővárosi közműszolgáltatóban, a Főgázban lévő többségi tulajdonát, HÉV-et, de még a szemétdíjak beszedését is a kormány felügyeli.
Miközben a tapasztalat az, hogy az Orbán-kormány gyáva, ahol érdemi ellenállással találkozik, ott megfutamodik. Ma Magyarországon nincs internetadó, nincs választói regisztráció, vasárnap nyitva vannak a boltok, Budapest nem pályázik olimpiarendezésre. A metrófelújításból hiányzó forrás kizárólag Budapestet érintő központi költségvetési átcsoportosítással biztosítható. A Liget-projektre 40 milliárdot szán 2018-ban a kormány, miközben a budapestiek négyötöde nem akarja. Ezzel szemben nincs olyan politikai erő Budapesten, amelyik azt gondolná, hogy a napi félmillió utas által használt M3-as metró felújítását nem kell azonnal megkezdeni. Józan gondolkodás mellett nem lehet kérdéses, hogy melyik beruházásnak kell elsőbbséget kapnia. Ebben mindenki egységesen tudná támogatni a főpolgármestert. Csak ehhez ma az asztalra kellene csapnia, ahelyett hogy megpróbálja leplezni Orbán Viktor Budapest-ellenes politikáját.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook oldalamhoz és kövesd későbbi bejegyzéseimet is: |