A Fővárosi Közgyűlés ideiglenes vizsgálóbizottsága csak alibizett, miközben Londonban már bíróság előtt van az Alstom budapesti korrupciós ügye
Tavaly márciusban a Serious Fraud Office, az Egyesült Királyság súlyos korrupciós ügyek elleni nyomozó- és vádhatósága vádat emelt az Alstom elnöke és két társa ellen a Budapestre szállított metrószerelvényekkel kapcsolatos vesztegetés miatt. Ezt követően május végén a Fővárosi Közgyűlés ideiglenes bizottságot állított fel az Alstom metrókocsi-beszerzés vizsgálatára.
A Borbély Lénárd csepeli polgármester által vezetett vizsgálóbizottság szeptember és december között öt ülést tartott, majd megállapította, hogy a közbeszerzés műszaki specifikációit az Alstom gyártmányára szabták, az ár alig 42 százalék súlyt gyakorolt az értékelés során, az Alstom szubjektíven pontozott szempontok alapján nyert csak, és a lényegesen kedvezőbb ajánlatot tett Bombardier-t pedig egy jelentéktelen és könnyen javítható formai hiba miatt zárták ki a közbeszerzésből. Ugyanakkor már hat éve is pontosan ugyanitt tartottunk. A 2010-es kormányváltást követően az Állami Számvevőszék, majd a Főpolgármesteri Hivatal is vizsgálta a metrókocsi-beszerzést, majd mind a ketten feljelentést tettek, Tarlós István éppen hat éve, 2011. januárjában a Legfőbb Ügyészségen.
Mi történt ez alatt a hat év alatt? A jelek szerint pont semmi. Csak példaként, a Bizottság 2016. október 4-i ülésén Bolla Tibor, a beszerzést 2006-ban végző BKV Zrt. vezérigazgatója azt a tájékoztatást adta, hogy hivatalos megkeresést nem kapott a cég, és nincs tudomása arról, hogy bármelyik jelenlegi vagy volt kollégájukkal szemben eljárás lenne folyamatban.
A Fővárosi Közgyűlés Alstom Beszerzéseket Vizsgáló Ideiglenes Bizottsága a féléves áldásos munkálkodása részeként a már évek óta ismert információk PR-célú újramelegítésén túl nem tett semmit, a tevékenységük teljes kudarc, anélkül zárja le a munkáját, hogy a valódi felelősök és haszonélvezők beazonosításához bármivel is közelebb kerültünk volna. Még a politikai megállapításokat is anélkül teszi, hogy bárkit is meghallgatott volna a Fővárosi Önkormányzat akkori vezetői közül. Demszky Gábor 2016. november 22-i keltezésű, ki tudja mikor postára adott levélben történő meghívása a Bizottság 2016. november 29-i ülésére elsősorban azt a szándékot mutatja, hogy az egykori főpolgármestert inkább ne kelljen meghallgatni. Medgyessy Pétert, akinek a cége 2006 és 2007 folyamán 600 ezer eurót kapott az Alstomtól, meg sem próbálták meghívni, hasonlóan még enervált kísérletet sem tettek az egykori főpolgármester-helyettesek elhívására.
A félreértések elkerülése érdekében, ha a svájci ügyészség információ alapján egy brit hivatal nyomozást indít, majd bíróság elé viszi a vádlottakat nem általában sikkasztás, nem általában korrupció, hanem kifejezetten a budapesti szállításhoz kapcsolódó vesztegetés miatt, akkor más elképzelhető motiváció hiányában biztos, hogy komoly bizonyítékokkal rendelkezik. Természetesen még senkit nem ítéltek el, és személy szerint az ártatlanság vélelme mindenkit megillet, de komolyan aligha gondolhatja bárki, hogy itt nem került sor vesztegetésre. Ha pedig valakik vesztegettek, akkor a logika szabályai szerint valakiknek meg is kellett kapniuk a pénzt, ezek a személyek pedig az akkori döntéshozókból, az MSZP-SZDSZ városvezetés és a BKV felsővezetői által alkotott körből kerülhettek ki.
Erről ma nem tudunk többet mondani, és ezért is felháborító, hogy miközben a ideiglenes vizsgálóbizottságot az angliai vádemelés miatt hozták létre, a munkáját azelőtt befejezi, hogy bármilyen információt beszereztek volna az Egyesült Királyságban folyó eljárásról. Budai Gyula és Papcsák Ferenc által tökéletesre fejlesztett Fideszes kéz kezet mos technikát ismétlik meg a Fővárosi Önkormányzatnál is. Csak a politikai vádaskodás érdekli őket, a bűnösöket pedig inkább futni hagyják. Vagy maguk is érintettek az ügyben, vagy nem akarnak precedenst teremteni a korrupciós ügyekben történő felelősségre vonással.
Miközben az Egyesült Királyságban 2017. májusára már kitűzték a tárgyalás időpontját, és Magyarországot 300 millió eurós büntetés fenyegeti az Európai Unió részéről a 4-es metróhoz kapcsolódó korrupciós ügyek miatt, addig a Fideszes politikusok az alibi bizottságosdival inkább elkenik ezt az ügyet is.
Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook oldalamhoz és kövesd későbbi bejegyzéseimet is: |