Lebukott a Fidesz Óbudán: indokolatlan lehúzás a parkolási díjak emelése

2018. március 19. 08:03 - Pataki Márton

A III. kerület fizetős parkolási övezeteiben tízből kevesebb mint egy parkoló autó az övezeten kívűl lakóké, de Bús Balázs III. kerületi Fideszes polgármester a ma életbe lépő díjemeléssel mégis rajtuk akarja leverni a mérgdrágán és feleslegesen beszerzett parkolóautomaták árát. Az Együtt ezzel szemben Budapesten egységesítené és sarc helyett közlekedésszervezési eszközként a belvárosra korlátozná a fizetős parkolást, a külső kerületekben új P+R parkolók építésével és a tömegközlekedés fejlesztésével javítaná a parkolási lehetőségeket. 
Ma reggeltől magasabb díjat kell fizetni a parkolásért Budapest III. kerületében. A korábbi 5. díjtételű várakozási övezet (175 Ft/óra) 4. díjtételű várakozási övezet lett 265 Ft/óra tarifával, míg a 4. díjtételű várakozási övezet (265 Ft/óra) 3. díjtételű várakozási övezet lett 350 Ft/óra tarifával. Az indoklás, ahogyan a fizetős parkolási terület bővítésével kapcsolatban is, az érintett területek "telitettsége", hogy kevés a szabad parkolóhely. Az állítások igazolására még egy tanulmányt is rendeltek. 

Az igazság azonban az, hogy a Bús Balázs vezette III. kerületi önkormányzat egyszerűen csak fut a pénze után. Ahogyan az Együtt még a bevezetése előtt felhívta a figyelmet, egy külső kerületben a fizetős parkolás egyetlen haszonélvezője a parkolási automaták forgalmazója. A díjtételekre vonatkozó döntést követően az Együtt által kikért közérdekű adatok és a hivatkozott telitettség vizsgálat egyértelműen alátámasztják, hogy a parkolóhelyek meghatározó részét az itt lakók gépjárművei foglalják el, nem igaz az, hogy a fizetős parkolós területet P+R parkolóként használnák, és emiatt indokolt lenne a díjemelés.
1parkingtrolley.jpg
A telitettség vizsgálatot (hivatalos nevén "Budapest III. kerület, meglevő fizető parkolóövezet felülvizsgálata", itt érhető el: https://we.tl/mY8f0K8Lpo ) 40 kiválasztott alterületen (útvonalon) végezték el. A mért első idősáv a 8 és 9 óra közötti, az utolsó 17 és 18 óra közötti, ami a teljes képhez túl késői, illetve korai, ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a 40 területből 24 (a 3;5;6;8;9;13;14;15;17;19;20;21;24;25;26;27;29;32;33;34;35;36;37;39 számúak) esetén a telitettség (a parkolóhelyek foglaltsága) a nap elején és a végén magasabb mint napközben. Ez arra utal, hogy szűk keresztmetszet az ott élők folyamatosan, illetve munkaidőn kívül utcán parkoló gépjárműveivel kapcsolatban van, napközben, az elvben akkor megemelkedő intézményi, munkahelyi, P+R célra bőven elegendő parkolóhely áll rendelkezésre.

Az Óbudai Parkolási Kft. közérdekű adatigénylésre adott válaszából kiderül, hogy mind a két fizetési övezet esetében több lakossági várakozási hozzájárulást bocsátottak ki, mint amennyi parkolóhely az adott területen egyáltalán rendelkezésre áll. 2017-ben a 4. díjtételű övezetben 2216 gépjármű számára adtak ki engedélyt, miközben csak 1494 parkolóhely van, az 5. díjtételű övezetben pedig 11 541 gépjármű számára adtak ki engedélyt, miközben csak 10 328 az üzemeltetett parkolóhelyek száma!

A kibocsátott parkolási jegyek számából kiszámolható, hogy 2017-ben a 4. övezetben 1 parkolóhelyre munkanaponként átlagosan 0,47 parkolási jegyet adtak el, míg az 5. övezetben 1 parkolóhelyre munkanaponként 0,48 eladott parkolási jegy jutott. A 2018-ra tervezett bruttó 479 millió 323 ezer Ft díjbevétel alapján az átlagos parkolási idő egy parkolási jegy estében 1,79 óra. Az átlagos parkolási idő és az egy parkolóhelyre jutó eladott parkolási jegyek alapján a parkolóhelyeknek átlagosan csak 8,5 százalékát foglalják el a várakozási engedéllyel nem rendelkező, tehát nem az övezetben lakók tulajdonában lévő gépjárművek – így még ha teljes mértékben eltűnnének, a telitettség akkor is meghaladná a 75 százalékot! A III. kerületi önkormányzat érvelése szerint 70 százalékos telitettség felett indokolt a díjemelés, így számíthatunk arra, hogy a parkolási díjak mértéke Óbuda-Békásmegyeren előbb-utóbb végtelen lesz, de legalábbis eléri a törvényi maximumot.

A fizetős parkolásnak forgalomszervezési eszközként a III. kerületben nincs szerepe, a fenntartása viszont annál többe kerül. A 2018-ra tervezett 831 millió forint bruttó bevétellel (parkolási jegyek, pótdíjak, behajtási bevétel, parkolási engedélyek) szemben 916 millió forint bruttó kiadás áll. A 100 százalékos önkormányzati tulajdonban álló Óbudai Parkolási Kft. működtetése évi 616 millió forintba kerül, és ezen felül a parkolóautomatákért évi további 300 millió forintot fizet az önkormányzat. Közel 100 millió forint a vesztesége az Önkormányzatnak minden évben, és akkor olyan egyszeri tételeket, mint a parkolási cég irodájának a megvétele, nem is vettünk figyelembe. A díjemelés csak arról szól, hogy Bús Balázsék futnak a pénzük után, és próbálják az eredetileg is hibás döntésük árát a kerület más részein, esetleg más teleüléseken élőkön leverni. 

Mindez sajnos előre látható volt, és erre az Együtt többször fel is hívta a figyelmet. Ha csak azt az összeget, amelyet az elmúlt években a III. kerületi önkormányzat a rendszeren veszteségként elkönyvelt, új parkolók kialakítására fordította volna, érdemben javíthatott volna helyzeten – és nem terheli értelmetlenül az ott élőket az engedélyek díjaival, a napközben üres parkolók más településekről vagy a kerület nem fizetős övezetből érkező igénybe vevőit pedig a parkolási díjakkal. Sajnos a közérdek szolgálata és a józan ész helyett más motivációi a III. kerület Fidseszes vezetésének erősebbek voltak...
Az Együttnek van programja a budapesti parkolási helyzet orvoslására is. A fizetős parkolásnak közlekedésszervezési eszköznek, és nem egyszerű sarcnak kellene lennie, ezért elvennénk a kerületektől, és Budapesten egységes rendszerként, világos koncepció mentén üzemeltetnénk. A fizetős zónákat a tényleges belvárosra korlátoznánk, a külső kerületekben pedig új P+R parkolók építésével és a tömegközlekedés fejlesztésével javítaná a parkolási lehetőségeket.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook oldalamhoz és kövesd későbbi bejegyzéseimet is:

komment

A bejegyzés trackback címe:

http://patakimarton.blog.hu/api/trackback/id/tr913751534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.